Безпека у віртуальному просторі

- ВЛАСТИВОСТІ ВІРТУАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА :

- ОПОСЕРЕДКОВАНА АКТИВНІСТЬ;

- АНОНІМНІСТЬ ТА ДИСТАНЦІЙОВАНІСТЬ (створюють ілюзію безпеки);

- ВІДЧУТТЯ ЗАХИЩЕНОСТІ (спонукає до розкутої, щирої, природної поведінки, іноді навіть надмірно відкри- тої);

- ПУБЛІЧНІСТЬ ПРОСТОРУ (розширюється сфера інтимності і коло знайомств);

ІНТЕРНЕТ – ЗАГРОЗИ ДЛЯ ДІТЕЙ:

- онлайн – насилля;

- шахрайство;

- порнографія;

- отримання особистої інформації з метою злочинного використання.

ТРИВОЖНА СТАТИСТИКА: 1. 76% батьків не знають, які сайти відвідують їхні діти, А ВИ ЗНАЄТЕ ? 2. понад 28% опитуваних дітей готові надіслати свої фото незнайомцям у мережі; 3. 17% без коливань діляться інформацією про себе і свою родину – адресу, професію, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі… Нащо незнайомцям така така інформація, діти, як правило, не замислюються; 4. 22% дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих 5. 28% дітей, побачивши в інтернеті рекламу алкоголя або куріння, хоча б один раз спробували їх купити, а 11% - спробували купувати наркотики; 6. близько 14% відправляють SMS за бонуси в онлайн-іграх і лише деякі звертають увагу на вартість послуги. (За даними досліджень компанії «Київстар»)

ЧОМУ ЗАГЛИБЛЮЮТЬСЯ В ІНТЕРНЕТ Хочуть перейти у віртуальність з-за тих особливостей, якими дійсність не володіє: 1. наявність особистого простору, в який нікому немає доступу; 2. відсутність відповідальності; 3. реалістичність процесів і повне абстрагу- вання від навколишнього світу; 4. можливість виправити любу помилку шляхом багаторазових повторень; 5. можливість самостійно приймати рішення, незалежно від наслідків.

ЩО РОБЛЯТЬ ДІТИ ТА ПІДЛІТКИ В ІНТЕРНЕТІ? Спілкуються – знайомляться і шукають нових друзів у соц. мережах, чатах, беруть участь у дискусіях і віртуальних форумах. Навчаються і розвиваються – продивляються контрольні, реферати, читають новини, підвищують рівень знань, технічної і медійної освіченості. Розважаються - грають, слухають музику, дивляться фільми і відеоролики. Діти прагнуть розслабитися і абстрагуватися від психологічних проблем реального світу, дати вихід емоціям, цікаво провести час.

ЩО БІЛЬШЕ ЦІКАВИТЬ? 1. You Tube, Googl, Facebook, Wikipedia, eBay, MySpace а також фан-сайти; Вконтакте, Мой Мир, Одноклассники, Мой Круг, Живой журнал (ЖЖ), Вкругу Друзей; Connect. 2. Хлопчики легше сприймають інформацію, що несуть зображення, дівчата надають перевагу текстам. 3. Для дівчаток складніше – навігація сайтів і особливості користування ресурсами інтернет. Хлопчики швидще орієнтуютья в ресурасх сайтів і в навігації. 4. Дівчата частіше звертаються за допомогою, хлопці намагаються самостійно розібратися і знайти рішення. 5. Переваги. Хлопці: інтернет-магазини, ігри, «дорослі» ресурси. Дівчата: музичні і розважальні сайти, сайти відомих особистостей. 6. До соціальних мереж хлопці і дівчата виявляють однаковий інтерес. 7. Хлопці частіше відвідують порнографічні і еротичні сайти.

ФАКТОРИ РИЗИКУ: 1. Електромагнітне випромінювання. 2. Втома очей від мерехтіння зображення на екрані. 3. Тривала статична поза. 4. Психологічна втома від невідповідного оформлення та освітлення приміщення. 5. Термін перебування за комп’ютером. 6. Втома через неправильне ергономічне оформлення та психологічний вміст програмного забезпечення. 7. Стреси, що виникають через застосування комп’ютера. 8. Захворювання: порушення зору, кістково-м’язової системи, депресії, шкірні захворювання.

ІНТЕРНЕТ – ЗАГРОЗИ: - комп’ютерна залежність; - розходження між реальним «Я» і своїм інтернет-образом; - доступ до небажаного контенту - інтернет-шахрайство; - мобільне шахрайство; - зараження шкідливим прогр. забезпеченням.

ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНІСТЬ:

Психологічні симптоми: ейфорія під час роботи з комп’ютері, неможливість зупинитися, постійне збільшення часу перебування в інтернеті, зневага родиною і друзями, відчуття тривоги, роздратованості поза комп’ютером. Фізичні симптоми: біль у зап’ястях, сухість в очах, головний біль, біль у спині, нерегулярне харчування, зневага особистою гігієною, порушення сну. Передвісники: нав’язливе прагнення постійно перевіряти електр. пошту, очікування чергового сеансу онлайн, збільшення часу в онлайн, зростання витрат на інтернет-послуги. Ознаки: повне поглинання інтернетом, проблеми спілкування, залежність настрою від використання інтернету (виражається емоційним і руховим збудженням, тривогою, фантазіями і мріями про інтернет, вільними і несвідомими рухами пальців, що нагадує друкування на клавіатурі)

ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ: 1. Емоційна незрілість. 2. Наявність тривожності і депресії. 3. Слабкі адаптаційні можливості. 4. Схильність до регресивної поведінки. 5. Неадекватний рівень домагань та відсутність критичного ставлення и до своїх можливостей. 6. Наявність проблем у міжособистісному спілкуванні. 7. Викривлення мотиваційно-потребової сфери – - блокування потреби в захисті, самоствердженні; - виникнення труднощів щодо організації часу; - наявність пізнавальних викривлень: перфекціонізм – бажання бути досконалим (синдром відмінника) алекситимія – нездатність вербально виразити емоції ескапізм – прагнення сховатися від дійсності у фантазіях, ілюзіях низька самооцінка почуття провини

КОМП’ЮТЕРНІ ІГРИ (психологічна класифікація) 1. НЕРОЛЬОВІ: - аркадні (приставочні): швидко пересуватися, стріляти, збирати різні призи, вправлятися із комп. персонажами або транспорт. засобами – психологічна залежність носить корокостроковий характер. - головоломки: комп’ютерні варіанти настольних ігор; в основі мотивації – азарт, бажання обіграти комп’ютер. - ігри на швидкість реакції: не мають сюжету, абстрактні, моти- вація основана на азарті, набрати більше балів, необхідність пройти гру. МОЖУТЬ ФОРМУВАТИ СТІЙКУ ПСИХОЛОГІЧНУ ЗАЛЕЖНІСТЬ - традиційні азартні ігри: карточні, рулетка, ігрові автомати (репертуар казіно). Психологічна залежність виникає аналогіч- но з реальними аналогами.

РОЛЬОВІ: найбільший вплив на психіку, найбільша глибина входження у гру, мотивація основана на потребах прийняття ролі і відходу від реальності. - ігри із видом «з очей» «свого» комп’ютерного героя провокують повну ідентифікацію, повне входження у роль; - ігри із видом ззовні на «свого» комп’ютерного героя- ототожнення себе з комп’ютерним героєм менше, однак невдачі або загибель «себе» переживаються не менш сильно; - керівні ігри – граючий виступає у ролі керівника(ко- мандир спецназу, головнокомандувач армією, глава держави, бог), не бачить себе на екрані, сам вигадує собі роль. Психологічна залежність формується як і в інших іграх.

СТАДІЇ ФОРМУВАННЯ ЗАЛЕЖНОСТІ 1. Стадія легкої захопленості. Подобається комп. графіка, звук, сам факт імітації реального життя або фантастичних сюжетів. КОМП’ЮТЕР ДОЗВОЛЯЄ ЗДІЙСНИТИ СВОЇ МРІЇ З ВЕЛИКИМ НАБЛИЖЕННЯМ ДО РЕАЛЬНОСТІ, дитина отримує ЗАДОВОЛЕННЯ, тому хоче повторити дії, які приносять ЗАДОВОЛЕННЯ. Гра но- сить ситуаційний характер , не є значущою цінністю. 2. Стадія захопленості. Поява нової потреби (крім фізіологічних, безпеки, любові,поваги, самореалізації) – грати в комп. ігри. Потяг до гри – потреба втечі від реальності і прийняття ролі. Гра має системний характер. 3. Стадія залежності.Зміна самооцінки і самосвідомості. 2форми соціалізована – соціальні контакти, спільні ігри у мережі, моти- вація змагання, соц. оточення не дає повністю відірватися від реальності; індивідуалізована – крайня форма залежності, пси- хіка відображає віртуальну реальність, ГРА – НАРКОТИК. 4. Стадія прихильності. Згасання ігрової активності, стабілізація психіки. Ця стадія може тривати все життя.

ОЗНАКИ ЗАЛЕЖНОСТІ 1. Небажання відволікатися від гри. 2. Роздратованість при вимушеному відволіканні. 3. Нездатність спланувати закінчення гри. 4. Трата великих коштів на постійне оновлення програмного забезпечення. 5. Забування про домашні справи, обов’язки, навчання, зустрі- чи, домовленості в процесі гри. 6. Зневага до особистого здоров’я, гігієни. 7. Зловживання психостимуляторами (кава, чай, інші). 8. Готовність задовольнятися нерегулярною, випадковою і одноманітною їжею, не відриваючись від комп’ютера. 9. Відчуття емоційного підйому під час гри. 10. Обговорення комп’ютерної тематики з усіма, хто хоч трошки розуміється у цій темі.

ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНА ПОВЕДІНКА фізіологічні ознаки психологічні ознаки • сухість в очах • порушення сну • головний біль • біль у спині • сколіоз • зайва вага (гіподинамія) • проблеми шлунково- кишкового тракту • синдром карпального каналу- тунельне ураження нервів руки внаслідок довготривал. користування комп’ютерними приладами • дратівливість • агресивність • ейфорія під час роботи за ком. • неможливість самостійно зупинитися • утеча від реальності • непорозуміння з близькими і друзями • розвиток депресії • наявність проблем у навчанні внаслідок цілковитої заглибленості в інтнрнет- життя

НЕГАТИВНИЙ ВПЛИВ 1. Гглибоке порушення «Я»-концепції. 2. Порушення статевої ідентифікації. 3. Унаслідок підвищення рівня адреналіну, який не витрачається, підвищується тривожність, роздратованість, агресивність. 4. Порушується сприйняття дійсності, простору, сприйняття тексту комунікативних якостей. 5. Знання, отримані з комп’ютера, безликі, без пізнання аналізу. 6. Порушується авторитет дорослих. 7. Порушення сенсорного сприйняття - дитина бачить трьохмірний світ через плаский екран - порушується зорове сприйняття - погано малюють, пишуть. 8. Нівелюються моральні установи. 9. Не розвивається почуття співпереживання, погано розуміють інших, більш агресивні і злобні. 10. Гормони щастя (дофамін і ендорфіни), які виробляються під час гри, викликають звикання, сприяють розвитку споживацьких якостей. 11. Не розвивається фантазія, дрібна моторика - це призводить до недостатнього розвитку кори головного мозку. 12. Нестабільна самооцінка, погано сприймають звукову інформацію.

РЕАЛЬНЕ «Я» І ІНТЕРНЕТ-ОБРАЗ 1. Своєрідна самореалізація: якості, яких дитина не має в реальному житті, автоматично приміряє на себе. Повернення в реальний світ робить безпорадним. 2. Неадекватне сприйняття себе і оточуючого світу. 3. Втрата відповідальності за свої дії і вчинки. 4. Зниження самооцінки, невпевненість у собі. 5. Виникнення агресії до оточуючих. 6. Погіршення навчальних показників. 7. Порушення соціалізації.

ЧАСОВІ НОРМИ НЕПЕРЕРВНОГО ПЕРЕБУВАННЯ ЗА КОМП’ЮТЕРОМ (згідно нормативів Міністерства охорони здоров’я України) Впродовж доби: 1 – 2 клас - 10 хв. 3 – 5 клас - 15 хв. 6 – 7 клас - 20 хв. 8 – 11 клас - 30 хв. (максимально 2 години з 10 хв. перервою) На тиждень: 1 клас - 30 - 40 хв. (не більше 1 години 2 – 3 клас - 2 години; на добу) 4 – 6 клас - 2 години; 7 – 9 клас - 2,5 години; 10 – 11 клас - 7 годин.

ТРИВОЖНА СТАТИСТИКА 1. За останній рік на спілкування в соціальних мережах користувачі витратили на 80% більше часу, ніж в попередні роки. 2. Підлітки перебувають в мережі від двох до десяти годин щодня (За даними порталу «Інформаційне суспільство»)

ДОСТУП ДО НЕБАЖАНОГО КОНТЕНТУ (порнографія; пропаганда наркотиків, психотропних речовин, алкоголю, тероризм і екстремізм; ксенофобія; сектантство; національна, класова, соціальна нетерпимість і нерівність; асоціальна поведінка; насилля, агресія; суїцид; азартні ігри; інтернет-шахрайство; матеріали, що містять образи, наклепи і неналежну рекламу) 1. Дитина емоційно не готова сприймати відверті матеріали щодо статевих відносин, які можуть завадити формуванню нормальної сексуальної та громадської поведінки. 2. Негативний вплив на уяву про здорові сексуальні стосунки. 3. Нівелювання сімейних цінностей. 4. Ранній початок інтимного життя. 5. Може стати жертвою злочинців, педофілів, людей з порушеннями психіки. 6. Перегляд матеріалів зі сценами насильства перешкоджає нормаль- ному формуванню моральних цінностей.

МОЖЛИВІ НАСЛІДКИ 1. Розкриття конфіденційної інформації 2. Надмірна зацікавленість індивідуальними та мережевими онлайн-іграми 3. Кіберкомунікативна залежність (спілкування у чатах) 4. Кіберсексуальна залежність (потяг до обговорення сексуальних тем, сайти) 5. Секстинг – фотографування себе роздягненим і пересилка знімків 6. Нав’язливий веб-серфінг (блукання по Мережі) 7. Адиктивний фанатизм 8. Гаджет-адикція (пристрасть до нового обладнання, приладів) 9. Кібербулінг – переслідування дітей, залякування. Складно фільтрувати 10. Грифери - інтернет-хулігани, які заважають грати 11. Кібергрумінг – входження в довіру дитини з метою сексуального використання 12. Виробництво та розповсюдження дитячої порнографії 13. Шахрайство: «Передзвони мені» (знімаються кошти з рахунку); фішинг і вішинг – крадіжка конфединційної інформації (паролі доступу, дані інтернет-гаманця) фармінг - зараження вірусами.

ПОРАДИ З ІНТЕРНЕТ-БЕЗПЕКИ

1. Встановити правила сімейного користування мережею. 2. Навчити дітей поводити себе в онлайні як у реальному житті. 3. Навчити не довіряти незнайомцям. 4. Регулярно переглядайте електронну скриньку, не залишайте «дорослу» інформацію. 5. Встановіть антивірусне програмне забезпечення: Kaspersky Internet Security http//www.kaspersky.ru//kaspersky_internet_security Panda Internet Security 2009 http://www.detionline.ru/ally.htm (запобігає досту- пу до небажаного контенту). 6. Спеціальні програми батьківського контролю («чорний список» заборо- нених сайтів): Net Nanny http://www.netnanny.com/ Safe Eyes http://www.internetsatfety.com/safe-eyes-parental-control-sjftware.php Crawler Parental Control http://www.crawlerparental.com/ КіберМама http://www.cybermama.ru/ 7. Існує «білий писок» – перелік безпечних сайтів, безпечні пошукові ситеми http://www.gogul.tv; http://search.icensor.ru. Список рекомендованих сайтів для дітей на тематичному розділі: http://online-bezpeka.kyivstar.ua.

МОЛОДШІ ШКОЛЯРІ (до 10 р.)

1. Розташовуйте комп’ютер у загальній кімнаті. 2. Програми батьківського контролю, інформаційні фільтри, бло- кування, програма обмеження часу роботи за комп’ютером. 3. Проконтролюйте нік дитини, навчіть вигадувати безпечний пароль, правил конфіденційності. 4. Заходьте в інтернет разом з дитиною і навчайте практичному застосуванню знань з безпеки в Мережі. 5. Контролюйте спілкування дитини в Мережі. 6. Розкажіть про ризики: ігнорувати атаки кібер-хуліганів, повідо- мте адміністрацію сайта про хуліганів, змініть параметри гри. 7. Обмежуйте час перебування дитини за комп’ютером. 8. Виявляйте цікавість до віртуального життя дитини. 9. Привчайте ділитися враженнями про відвідування інтернету і розповідати, що схвилювало. 10. Хваліть, якщо вчиняє правильно. 11. Створіть альтернативні інтереси: гуртки, хобі, обов’язки.

МОЛОДШІ ПІДЛІТКИ (11 – 14 р.)

1. Розвивати внутрішній контроль і привчати до відповідальної поведінки. 2. Розміщуйте комп’ютер в загальній кімнаті. 3. Створіть профілі всіх членів родини. 4. Створіть обліковий запис з обмеженими користувальними правами. 5. Навчіть правилам конфіденційності і безпеки в інтернеті. 6. Привчіть з повагою ставитися до людей, яких зустрічає в інтернеті. 7. Розкажіть про ризики, зокрема про віруси. 8. Поясніть, що в інтернеті можуть знаходитися аферисти і шахраї. 9. Навчіть розповідати про своїх знайомих в інтернеті. 10. Обговорюйте питання, що цікавлять дитину. 11. Використовуйте програми для контролю ресурсів, які відвідує дитина. 12. Програми батьківського контрол. 13. Засоби блокування або фільтрації небажаного контенту. 14. Програма обмеження часу роботи в інтернеті. 15. Велику зацікавленість викликають можливості спілкування з реальними та віртуальними знайомими, а також розважальні та навчальні ресурси, намагаються дослідити інтернет-простір в обхід заборонам батьків.

ПІДЛІТКИ 15 - 18 років

Емоційна нестійкість, підвищена вразливість, необ’єктивне сприйняття дійсності, схильні до ідеалізації почуттів дружби, любові та сексуальних стосунків; гормональна перебудова організму, психологічні зміни, праг- нення до самопізнання, самоствердження і самостійності; криза інтересів, нові потреби, мотиви, бажання, інтереси, цінності; часто самотність, тому у кіберпросторі задовольняють потребу в спілкуванні. 1. Комп’ютер в загальній кімнаті. 2. Нагадайте правила безпеки і конфіденціальності. 3. Нагадайте про ризики. 4. Дитина має вміти орієнтуватися у просторі Мережі, правильно користуватися пошуковими сервісами, відсіювати небажані електронні повідомлення, за жодних обставин не давати про себе особисту інформацію, знати, як поводитися у випадку шахрайства та з фактами порушення закону. 5. Привчіть поважати авторські права інших людей. 6. Обговорюйте питання здорових статевих стосунків. 7. Навчіть уважно ставитися до інформації і перевіряти її. 8. Привчіть радитися з вами перш ніж здійснити покупку через інтернет. 9. Домовтеся, що ви будете перевіряти контакти. 10. Обговорюйте враження, проблеми.

КОРИСНІ РЕСУРСИ

1. Спеціальний розділ сайту «Київстар» із захисту дітей від негативного контенту. http://online-bezpeka.kyivstar.ua 2. Електронна гаряча лінія з протидії дитячої порнографії в інтернеті «Ла Страда-Україна». www.internetbezpeka.org.ua 3. Національна «гаряча лінія» з питань протидії домашньому насильству і захисту прав дітей. т. 0 800 500 335 (стаціонарний, безкоштовно) 386 (безкоштовно мобільні «Київстар» і «МТС») ел.пошта на info@lastrada.org.ua; onlandia@live.com Можна одержати консультації: • Поради батькам з безпечної роботи дітей в інтернеті. • Попередження комп’ютерної залежності і можливість отримання психологічної допомоги. • Юридичні консультації стосовно злочинів проти дітей в інтернеті. • Правила безпечної поведінки під час користування інтернетом. • Допомога у випадках або підозрах загрози дітям через інтернет. 4. Телефон Довіри МВС України: (+380 44) 254 76 04. Можна повідомити про веб-сайти, що пропагують насильство і жорстокість або розпа- люють ненависть, расову дискримінацію, створюють або поштрюють дитячу порнографію. (Департамент боротьби зі злочинами, пов’яза- ними з торгівлею людьми)

Кiлькiсть переглядiв: 0

Новини

Календар

Попередня Березень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031